Opłaty

Taksa notarialna

Notariuszowi za wykonywane czynności notarialne przysługuje wynagrodzenie, tzw. taksa notarialna. Nie może być ona wyższa niż maksymalne stawki taksy notarialnej, które zostały szczegółowo określone w rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości z dnia 28 czerwca 2004 roku w sprawie maksymalnych stawek taksy notarialnej (tekst jedn. Dz.U. z 2013 r. poz. 237). Taksa notarialna jest każdorazowo ustalana ze stronami czynności notarialnych.

Do taksy notarialnej doliczany jest, zgodnie z obowiązującymi przepisami, podatek od towarów i usług według obowiązującej stawki VAT, tj. obecnie 23 %. Taksa notarialna wraz z podatkiem VAT może być uiszczona w naszej kancelarii za pomocą kart płatniczych.

Podatki

Notariusz, w przypadkach przewidzianych przez ustawy podatkowe, jest płatnikiem podatków. Oznacza to, że w sytuacjach określonych w przepisach ma obowiązek obliczenia i pobrania od stron czynności, podatku, a następnie ma obowiązek wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Podatek od czynności cywilnoprawnych

Notariusz jest płatnikiem podatku od czynności cywilnoprawnych odnośnie czynności przewidzianych w ustawie, dokonywanych w formie aktu notarialnego. Zgodnie z art. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych z dnia 9 września 2000 roku (tekst jedn. Dz.U. z 2016 r. poz. 223)podatkowi temu podlegają następujące czynności:

1) umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych,

2) umowy pożyczki pieniędzy lub rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku,

3)umowy darowizny - w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy,

4) umowy dożywocia,

5) umowy o dział spadku oraz umowy o zniesienie współwłasności - w części dotyczącej spłat lub dopłat,

6) ustanowienie hipoteki,

7) ustanowienie odpłatnego użytkowania, w tym nieprawidłowego, oraz odpłatnej służebności,

8) umowy depozytu nieprawidłowego,

9) umowy spółki;

a także zmiany tych umów jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania.

Zobacz więcej.

Podatek od spadków i darowizn

Jeżeli chodzi o podatek od spadków i darowizn, zgodnie z ustawą o podatku od spadków i darowizn z dnia 28 lipca 1983 roku (tekst jedn. Dz.U. z 2016 r. poz. 205) notariusz pobiera i odprowadza ten podatek tylko w przypadku niektórych czynności, a mianowicie od dokonanej w formie aktu notarialnego:

1) darowizny,

2) umowy nieodpłatnego zniesienia współwłasności lub ugody w tym przedmiocie;

3) umowy nieodpłatnego ustanowienia służebności;

4) umowy nieodpłatnego ustanowienia użytkowania.

Zobacz więcej

Opłaty sądowe

W przypadku kiedy akt notarialny obejmuje wniosek o wpis do księgi wieczystej, notariusz jest zobowiązany pobrać od strony czynności notarialnej opłatę sądową.

Notariusz jest zobowiązany do tego aby pobrane opłaty przekazać do sądu rejonowego właściwego do rozpoznania wniosku o wpis do księgi wieczystej. Wysokość pobieranej przez notariusza opłaty sądowej regulują art. 42-48 ustawy z dnia 28 lipca 2005 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych (tekst jedn. Dz.U. z 2010 r. Nr 90 poz. 594 z późn. zm.).

Zobacz więcej.

W celu ustalenia opłat za sporządzenie określonej czynności prosimy o kontakt telefoniczny lub mailowy z kancelarią. Z przyjemnością odpowiemy na Państwa pytania.