Inne czynności wynikające z odrębnych przepisów

Istnieje szereg przepisów, które przewidują udział notariusza przy dokonywaniu innych czynności niż te, które zostały wymienione w ustawie z dnia 14 lutego 1991 roku - Prawo o notariacie.

Wykonawca testamentu

Dla przykładu można wymienić art. 665 ustawy z dnia 17 listopada 1964 roku - Kodeks cywilny, który przewiduje, że na wniosek osoby powołanej na wykonawcę testamentu, notariusz wydaje takiej osobie zaświadczenie, którego treść jest szczegółowo określona w ww. przepisie. Notariusz ma także obowiązek zawiadomić
o wydaniu takiego zaświadczenia sąd spadku, przesyłając mu odpis wydanego zaświadczenia.

Kodeks spółek handlowych

Poza protokołami oraz czynnościami, wymagającymi formy aktu notarialnego, należy zwrócić uwagę także na inne czynności wskazane w ustawie z dnia 15 września 2000 roku - Kodeks spółek handlowych. Zgodnie z art. 331 § 3 Kodeksu spółek handlowych, sprzedaż dokumentów wskazanych w tym przepisie, tj. akcji lub świadectw tymczasowychmoże się odbywać obok firmy inwestycyjnej i banku, także za pośrednictwem notariusza. Wymieniając dalej, należy zwrócić uwagę również
na treść art. 406 § 2 Kodeksu spółek handlowych, który reguluje zasady uczestniczenia w walnym zgromadzeniu spółki niepublicznej i stanowi, że zamiast dokumentów akcji, może być złożone spółce zaświadczenie wydane na dowód złożenia akcji u notariusza. W zaświadczeniu winny się znaleźć numery dokumentów akcji, a ponadto stwierdzenie, że dokumenty akcji nie będą wydane przed zakończeniem walnego zgromadzenia.

Sprzedaż statku morskiego

Zgodnie z art. 86 § 2  ustawy z dnia 18 września 2001 roku - Kodeks morski, sprzedaż statku obciążonego hipoteką morską przeprowadza notariusz w terminie 30 dni, licząc od dnia złożenia przez wierzyciela hipotecznego wniosku o dokonanie sprzedaży. Zgodnie z art. 86§ 4 Kodeksu morskiego, sprzedaż taka ma takie same skutki prawne jak sprzedaż dokonana w trybie sądowego postępowania egzekucyjnego.

Uznanie ojcostwa

Zgodnie z art. 74 ustawy z dnia 25 lutego 1964 roku - Kodeks rodzinny i opiekuńczy, w razie niebezpieczeństwa, grożącego bezpośrednio życiu matki dziecka lub mężczyzny, od którego dziecko pochodzi, oświadczenie konieczne do uznania ojcostwa może zostać zaprotokołowane także przez notariusza.