Akty poświadczenia dziedziczenia

Do marca 2009 roku jedynym sposobem uzyskania poświadczenia praw do spadku było stwierdzenie nabycia spadku przed sądem. Wiązało się to z koniecznością złożenia wniosku do sądu i niejednokrotnie z długim oczekiwaniem na rozprawę. Zgodnie z obowiązującym stanem prawnym, aby potwierdzić swoje prawa do spadku, nie trzeba już udawać się do sądu - procedurę można przeprowadzić także u notariusza.

Procedura przeprowadzenia dziedziczenia u notariusza jest krótka – proces omawiania czynności i gromadzenia dokumentów zazwyczaj nie trwa dłużej niż kilka dni, a sama wizyta zajmuje około godziny. Najpierw sporządzany jest protokół dziedziczenia, który obejmuje wymagane prawem oświadczenia potencjalnych spadkobierców. Jeżeli jest testament, zostaje on otwarty i ogłoszony. Jeżeli jest to w danej sytuacji wymagane, spadkobiercy składają także oświadczenia o przyjęciu lub odrzuceniu spadku.

Na podstawie protokołu dziedziczenia notariusz sporządza akt poświadczenia dziedziczenia. Istotną zaletą tego dokumentu jest też to, że nie trzeba czekać na jego uprawomocnienie się - po zarejestrowaniu w Rejestrze Spadkowym, co dzieje się od razu, jest on skuteczny i  ma taką samą moc jak prawomocne postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku. Akt poświadczenia dziedziczenia wykazuje prawa do spadku, w tym na przykład prawa do odziedziczonej nieruchomości.

Po uzyskaniu wypisu aktu poświadczenia dziedziczenia należy złożyć w urzędzie skarbowym - w ustawowym terminie - zeznanie podatkowe z tytułu podatku od spadku i darowizn.